Tuesday, April 03, 2012

Beetle Bailey Special

Speciaal welkom voor alle Eppolezers!

Als je deze pagina leest, dan ben je hier waarschijnlijk gekomen via de speciale Layar applicatie, die bij het nieuwste nummer van Eppo is aangebracht. In feite gaat het hier om een 'easter egg', want de link bij Flippie Flink is de enige, die niet op de pagina zelf is aangegeven. Dat hij toch actief is, komt door de speciale manier waarop het Layar systeem werkt. In tegenstelling tot het QR systeem, dta je soms wel eens in bladen of op posters ziet en waarmee je via je een gescrmabled zwart-wit blokje naar websites geleid wordt, is bij Layar de pagina zelf de herkenningscode. Je hoeft je iPhone of Ipad alleen maar boven de pagina te houden om de speciale content te ontsluiten. Maar waarom zou ik dat nog uitleggen? Je bent er, dus je weet hoe het werkt.



Op deze pagina's vindt je een grote hoeveelheid extra strips van Flippie Flink. Of van Beetle Bailey, want dat is de echte naar van deze oorspronkelijk Amerikaanse krantenstrip. Velen van jullie kennen Flippie nog van de Eppo (en daarvoor de Pep), mar in feite is de strip nog ouder. Beetle Bailey begon in 1950 als krantenstrip over een Amerikaanse student. In 1952 meldde hij zich aan bij het eger en toen ontstond de strip zoals we die nu kennen. Toen de eerste vertaalde afleveringen in Pep verschenen, bestond de strip dus al bijna 15 jaar.

De strips die je op mijn blog zult vinden, komen voornamelijk uit die eerste vijftien jaar en ik kan dus vrij zeker zeggen, dat je ze nog nooit gezien hebt. Ik ben een grote fan van Amerikaanse strips en cartoons uit de jaren vijftig en heb daar al vier jaar een blog over, wat ik dagelijks aanvul met nieuwe strips en informatie. De strips van Beetle Bailey die ik hier heb afgebeeld behoren tot het beste uit die tijd. Hoe leuk Flippie Flink in de latere jaren ook was, voor mij zijn de eerste jaren (en dan met name de periode van 1957 tot 1963 veruit de grappigste. Waarom dat is, weet ik ook niet zeker. Maar in ieder geval is dit de periode dat Mort Walker de strip samen maakte met Jerry Dumas en tussen die twee klikte het wel.





De kleurenstrips die je hier vind, heb ik zelf ingescanned uit Amerikaanse zondagsbijlages. De strip als genre is meer dan honderd jaar geleden in Amerika begonnen als kleurige bijlage van de daar sinds jaar en dag ook op zondag uitgegeven kranten. Die krantenbijlages waren in feite wat bladen als Pep en Sjors en Eppo voor ons waren - een compleet stripblad met komische en vervolgstrips, die één keer per week op je deurmat vielen... maar dan op krantenformaat. Grote toppers uit de stripgeschiedenis als Prins Valiant, Krazy Kat en Little Nemo werden in eerste instantie op die manier gemaakt. In de jaren vijftig begon de omvang van de zondagsbijlages en de strips die daarin stonden te krimpen, maar het was nog steeds indrukwekkend (zoals je op mijn blog kunt zin). Door de papiercrisis in de jaren zeventig werden de stripmakers gedwongen om steeds kleiner te werken en de laatste paar jaar zijn de krantenstrip (die nog steeds gemaakt worden) nog slechts een schim van hun vroegere glorie.

Maar genoeg geluld. Ik hoop dat je hier veel moois zult vinden. Als je uitgekeken bent op Flippie, kun je op de balk aan de rechterkant naar andere strips zoeken. Fans van Flippie moeten vooral Hi and Lois proberen (van hetzelfde team) en ook de strip B.C. is een must voor alle liefhebbers van komische strips. Maar er zijn ook serieuzere strips, zoals The Saint of Johnny Reb en veel cartoons. Flippie fans moeten vooral ook even op zoek gaan naar de twintig unieke ongepubliceerde cartoons die Mort Walker maakte voordat hij Flippie Flink tekende en die ik heb ingescanned uit mijn eigen verzameling.

No comments: